home w biznesie Kultura innowacji

Kultura innowacji

Niejednokrotnie pisano o tym, co stanowi kulturę innowacji. Okazuje się jednak, że zdefiniowanie czym jest owa kultura innowacji oraz jej tworzenie, jest o wiele trudniejsze, niż by się mogło wydawać.

Co kryje się za słowami kultura innowacji?

Aby stworzyć definicję kultury innowacji w organizacji, należy zrozumieć w jaki sposób zespół kierowniczy radzi sobie z ryzykiem i niejasnościami. Jeśli organizacja unika ryzyka, to mało prawdopodobne, by była innowacyjna. Każda firma w jakiś sposób radzi sobie z ryzykiem. Ryzyko istnieje zarówno gdy organizacja nic nie robi, jak i w momencie gdy robi wiele. Ryzyko jest nieodłączną częścią biznesu, a to w jaki sposób organizacja jest przygotowana do zarządzania ryzykiem, warunkuje jej istnienie w konkurencyjnym otoczeniu.

Naciski ze strony rynku powodują, że organizacja musi być innowacyjna. Zespół kierowniczy powinien odczuwać pewien niepokój związany z przyszłością firmy lub z siłami zewnętrznymi, które mogą wpływać na organizację. Innowację tworzy się w przekonaniu, że przewaga rynkowa firmy jest ulotna, że firma musi wciąż odkrywać nowe możliwości, by przetrwać.

Jak sprawnie wprowadzić innowację

Kultura innowacji wymaga eksperymentowania, odkrywania oraz tworzenia wielu opcji. Jeśli organizacja dobrze zdefiniuje możliwości i sposoby rozwiązywania problemów, pomoże to zredukować niepewność i niejasności.

Firmy powinny poszukiwać nowych sposobów badania wzorców zachowań klientów oraz ewolucji technologii i rynku. Organizacje muszą umieć rozpoznawać pojawiające się, nowe wzorce w kluczowych dla firmy obszarach. Muszą również umieć rozwijać nowe koncepcje biznesowe, aby umieć sprostać nowej rzeczywistości. Liderzy firm muszą pozwolić swoim pracownikom na eksperymentowanie i popełnianie błędów, ponieważ tylko tak mogą osiągnąć sukces w przyszłości. Najważniejsze jest rozpoznawanie potrzeb klientów, nawet jeśli oni sami nie potrafią ich sprecyzować.

Wreszcie innowacja wymaga nowych umiejętności i kompetencji. Organizacje muszą rozwijać i wspierać osoby odmienne od tradycyjnych specjalistów. Kultura innowacyjna pozwala, aby ludzie byli bardziej elastyczni i ciekawi świata, który ich otacza. Pracownicy, którzy potrafią radzić sobie z ryzykiem, którzy potrafią przewidzieć co może się wydarzyć i umieją łączyć pasję z pracą, powinni być wspierani przez pracodawców.

Największym wyzwaniem w organizacji wydaje się przejście z pozycji menadżera, do pozycji przywódcy. Przywódca powinien być zorientowany na przyszłość i na wzrost gospodarczy, powinien umieć wypłynąć na nieznane wody.

Do innowacji niezbędne są też trendy

Dodatkowo każda organizacja powinna śledzić bieżące trendy. A nawet nie tylko bieżące, ale też nadchodzące. Trendów jest wiele, od ekonomicznych i społecznych, po komunikacyjne czy technologiczne. Firmy powinny brać pod uwagę każdy rodzaj trendów, nie tylko te związane z ich działalnością. Bowiem odbiorcy nie skupiają się jedynie na jednym aspekcie życia codziennego. I tak firma może zdobyć zaufanie zarówno prowadząc działania proekologiczne, jak i dzięki korzystaniu z najnowszych technologii.

Kilka ciekawych rozwiązań

Przykładem innowacyjnego trendu, który dopiero kiełkuje na rynku, są inteligentne opakowania. Chronią one żywność tak samo jak tradycyjne opakowania, ale jednocześnie wydłużają czas przechowywania i wspomagają ochronę produktów. Firmy produkujące żywność powinny zwrócić uwagę na ów trend, bo kto wie czy w niedalekiej przyszłości klienci nie zechcą kupować już tylko takich produktów.

Kolejnym, dosyć znanym już, ale wciąż nasilającym się innowacyjnym rozwiązaniem, jest sztuczna inteligencja. Obecnie coraz więcej firm, niezależnie od branży, wykorzystuje sztuczną inteligencję. Telekomunikacja, medycyna, edukacja, motoryzacja – to tylko kilka z wielu dziedzin, dla których sztuczna inteligencja stanowi ogromny potencjał.

Wiele istniejących firm korzysta z ciekawych rozwiązań. Amazon dostarcza klientom przesyłki za pomocą dronów. IKEA stworzyła aplikację, w której można wykonać projekt pomieszczenia i zobaczyć go w wirtualnej rzeczywistości. Szwedzka firma stworzyła również poradnik dotyczący sortowania odpadów – „Jak sortować, żeby nie zwariować”. Do innowacyjnych działań wpisuje się również popularyzacja streamingu. Spotify, Tidal czy Netflix są idealnym przykładem firm oferujących usługi abonamentowe. Obecnie jest to bardzo popularna forma konsumpcji, jednak na początku był to zupełnie nowy sposób działania.

Autor: Dorota Kosno